Week 7 deel 2 - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Jan Roel Martijn Jasper Groot Bioch Mensch de Beus - WaarBenJij.nu Week 7 deel 2 - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Jan Roel Martijn Jasper Groot Bioch Mensch de Beus - WaarBenJij.nu

Week 7 deel 2

Door: Roel, Martijn, Jan en Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jan Roel Martijn Jasper

04 Oktober 2009 | Tanzania, Dar es Salaam

Ja ja mensen het is weer tijd voor een stukje uit het verre Tanzania. Het was afgelopen week weer hard zwoegen voor iedereen. De werkzaamheden in de werkplaats blijven natuurlijk gewoon doorgaan maar de tijd voor de speeltuin begint te dringen. We hebben nog maar 3 weken stage te gaan, dus het einde is in zicht.

Maar, even over deze week! Afgelopen woensdag hadden we een (klein) stukje op de site gezet over de handbikes die gedoneerd waren. Magige heeft afgelopen vrijdag zelfs zijn oude handbike gedoneerd aan een oud student van de school. Leuk voor ons om te zien dat we dus eigenlijk drie mensen blij hebben gemaakt met twee handbikes. Er is natuurlijk ook genoeg gebeurd op de andere vlakken, zo is er hard doorgewerkt aan de prothese in de werkplaats en hebben we nog een paar kindjes ingegipst. De stompkoker voor de prothese is deze week eindelijk gemaakt, en zal komende week worden afgewerkt.

Met de speelplaats maken we ook grote sprongen, afgelopen donderdag zijn de glijbaantekeningen richting de metalworkshop gegaan. Dit was nog niet zo gemakkelijk als gedacht/gehoopt, het was even zwoegen maar er staat wel iets moois op papier. Nadat Mr. Tillya en Mr. Edward vol bewondering naar de tekeningen hadden gekeken, zijn ze aan een werkplaatswerknemer overhandigd.
Vrijdag kwam de man van de werkplaats nog even langs om de laatste dingen door te spreken met ons. Hij had nog wat vragen over het klimrek en hoe de glijbaan precies vast komt te zitten aan het reeds bestaande klimrek. Nadat alles goed was uitgelegd en duidelijk was voor iedereen kunnen we dat onderdeel even uit onze kop zetten en hopelijk snel begroeten in de speeltuin.

Dit weekend zijn we begonnen met het verven van de carrousel. Zoals eerder gemeld is het hier nog niet zo eenvoudig om aan gekleurde verf te komen. Vorige week hadden we na een lange speurtocht ‘Royal Blue’(smurfenblauw) weten te bemachtigen. En deze week was Mr. Tilya erin geslaagd om een potje ‘Golden Yellow’ (Ikea Geel) en ‘Grass Green’ (Eendenschijt groen) te bemachtigen. Uit deze 3 kleuren zijn we na een middag experimenteren geslaagd om maar liefst 4 verschillende kleuren te mengen. Smurfenblauw, Ikea geel, Grasgroen en Mosgroen. Om te weten te komen welke kleur de kinderen het mooiste vonden gingen Jasper en Roel de compound rond met hun uitgebreide kleurenplateau. Nadat meer dan 100 kinderen gestemd hadden kwam er naar voren dat de ‘ikea kleuren’ bij de meeste kinderen wel in de smaak vielen. Hoe kan het ook anders, het zijn namelijk ook de kleuren die in de vlag van Tanzania voorkomen. Na het spektakel was het tijd om de handjes weer eens te laten wapperen en zijn we gestart met de carrousel te verven. Het was een uitdaging maar het is gelukt hoor!!(zie foto).

Na deze inspanning was het tijd voor wat ontspanning en dus zijn we samen met een 15tal kinderen naar een voetbalwedstrijd geweest van de plaatselijke voetbalclub Simba. We hoopten de wedstrijd in het National Stadium te gaan zien, maar bij het stadion aangekomen, bleek de wedstrijd zich af te spelen op een veldje náást het National Stadium. Het National Stadium blijkt alleen gebruikt te worden voor de wedstrijden die het nationale team speelt. En het nationale team blijkt maar zo’n drie wedstrijden per jaar te spelen, dus het stadion wordt maar drie keer per jaar gebruikt! Weer zo’n typisch gevalletje van Afrikaanse grootheidswaanzin. Tijdens de wedstrijd kregen we van de kinderen te horen dat het de kampioenswedstrijd was van Simba, die ze uiteindelijk wonnen met 2-1. Groot feest dus!

Deze week hebben we ook weer een kleine aanpassing aan de slingerband toegepast.
Tussen de kettingen en de tak hebben we twee stukken autoband geplaatst zodat de boom niet al teveel hoeft te lijden onder de kettingen. Dit heeft weer super momenten opgeleverd. Jan heeft de boom weer bedwongen om de band zo goed mogelijk op te hangen. Het goed hangen duurde iets langer dan gepland, waardoor Jan nogal last kreeg van bepaalde delen. (Vraag voor verdere details naar de persoon in kwestie) Maar na veel inspanning van iedereen hangt de band er hopelijk nog lang, mooi en stevig bij. Het reparatie materiaal voor het klimrek bleek iets te dik te zijn. Na wat brainstormen met als doel om iets extra’s uit de pijp te verzinnen kwamen we uit op een zwaairekje(tuimelrek).

Als dank voor de bijdrage van de sponsoren, hebben we besloten om alle namen van de sponsoren in de zittingen van de carrousel te zetten met slagletters, wat een flink klusje was! Het begon spectaculair goed, 50 namen zonder één spelfout! Totdat Martijn bij zijn eigen naam aankwam. In zijn automatisme zette hij “ME” neer in plaats van “MA”, en ja dan kan je niet meer terug. Mensch Martijn is dus vanaf nu een feit. Gelukkig is een foutje iets mens(ch)elijks, en we konden er allemaal om lachen. De andere namen zijn gelukkig wel goed gegaan, dus daar mogen we zeker tevreden over zijn. Het was ruim 8 uur zwoegen, opgevouwen met de billetjes op het beton en gebukt boven het aluminium. We kunnen dus wel spreken van een aardige topprestatie van deze jongen.

Na het aluminium tikspektakel ontdekte een aantal van de kinderen Martijns mooie hightech laptop. Martijn aarzelde niet en gooide gelijk Harry Potter aan, want ja wat mooi is moet natuurlijk geshowd worden hè. De kinderen vonden het begin aardig leuk, maar toen Harry op zijn bezemsteel sprong ging het dak eraf! “Heeehh” ze waren ontzettend verbaast over wat er allemaal gebeurde in de film en vooral al die rare beesten en bewegende gebouwen vonden ze heel erg vreemd. Na een halfuurtje was de grond van de werkplaats omgetoverd tot Afrikaanse thuisbioscoop. Ieder kind die ontdekte dat er een film aanstond moest natuurlijk blijven! Gelukkig overleeft Harry altijd en liep het allemaal goed en veilig af daar zo op de grond van de werkplaats!

Voor komende week is er nog genoeg te doen, dus zullen we de laatste 3 weken nog hard door moeten buffelen. Gelukkig kijken we uit naar een “hopelijk” super vakantie in en rond Arusha.

Tot volgende keer,

Badai!

P.s. Check de video’s, daar staat een sponsorfilmpje waarin al onze speeltuin sponsoren even in beeld komen.

Kopie.

• 05 Oktober 2009 - 18:54

Bianca:

hey jongens,

De carrousel ziet er mooi uit, leuk die kleurtjes!!! succes nog even die laatste weekjes en dan lekker genieten van een wel verdiende vakantie!!!
    Geniet er maar van want hier is het alweer lekker koud ;)!!
    XX liefs Bianca

• 06 Oktober 2009 - 20:54

Coby:

Misschien toch een foto naar Ikea sturen, wie weet staan zij open om te sponseren.
    Wat een ontspannen sfeertje in het stadion. Anders dan hier in de Arena.
    Maar nog even hard werken en dan lekker vakantie houden. Succes maar weer.
    Coby

• 08 Oktober 2009 - 16:48

Sylvia/mam Van Ding:

Beetje laat met de reactie, maar geveld door een soort griep, maar niet de ......
    Nog 3 weken te gaan en ik hoop dat er opvolgers zijn voor het onderhoud! van jullie prachtige speelplaats.

• 08 Oktober 2009 - 16:51

Fam. De Beus:

Leuk om te lezen, dat de mensen blij zijn met de handbikes die jullie gegeven hebben en dat Magige een ander blij kan maken met zijn oude handbike! Jullie zijn goed opweg met de speeltuin.
    Nog twee weken en dan hebben jullie je welverdiende vakantie! :)