Verslag week 10 (laatste werkweek) - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Jan Roel Martijn Jasper Groot Bioch Mensch de Beus - WaarBenJij.nu Verslag week 10 (laatste werkweek) - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Jan Roel Martijn Jasper Groot Bioch Mensch de Beus - WaarBenJij.nu

Verslag week 10 (laatste werkweek)

Door: Roel, Martijn, Jan en Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jan Roel Martijn Jasper

23 Oktober 2009 | Tanzania, Dar es Salaam

Mambo!

Zoals in het vorige verslag al gemeld, was de carrousel na twee uur spelen kapot gegaan. Maandag hebben we dus gelijk gezorgd dat de man van de lokale werkplaats de carrousel weer kwam maken. Na twee dagen werken hebben de mannen van deze werkplaats de carrousel gelukkig weer draaiende gekregen. Na de flinke domper van vorige week, kunnen de kinderen nu dus weer lekker spelen op alle toestellen op de speelplaats.

Deze week waren de intake gesprekken voor de nieuwe leerlingen van het nieuwe schooljaar. Er waren ruim honderd aanmeldingen van beperkte kinderen, maar er is slechts plaats voor 25 tot 30 kinderen. De kinderen moeten voldoen aan verschillende criteria alvorens bepaald wordt welke kinderen aangenomen worden voor het nieuwe schooljaar. Een aantal van deze criteria zijn heel simpel. Het kind moet zindelijk zijn, zelfstandig kunnen communiceren, aankleden, in en uit bed kunnen komen, aan kunnen kleden en het moet een pen kunnen vasthouden. Door deze intake gesprekken waar onze begeleiders bij moeten zijn was er in het begin van de week weinig tijd om in de werkplaats te werken.

We waren al lange tijd geleden door Magige uitgenodigd om zijn familie te ontmoeten. En Dinsdag zijn we na het werk eindelijk met hem meegegaan. Hij wilde ook graag laten zien aan ons hoe hij leeft. Na een dik halfuur lopen langs en door krottenwijken, kerkhoven en luxere wijken, kwamen we bij zijn ‘huis’ aan: een kamertje van 5 bij 3 meter, bedekt met golfplaten waar Magige met zijn vrouw, 5 kinderen en kleinkind woont. Hij heeft per dag 6.000 TSH (€3,-) te besteden en het betalen van de 25.000 TSH huur per maand kan hij zich maar net veroorloven. We wisten allemaal dat Magige het niet ruim heeft, maar we waren allemaal geschokt door de omstandigheden waaronder hij leeft. Zeker als je nagaat dat hij de beste student is in de geschiedenis van de Matumaini school. Hij is de enigste (oud)student die na de secundary school erin geslaagd is om een hogere technische opleiding te doen aan het Kilimajaro Medical Center (KMC). Dit is dezelfde school als waar onze begeleider Edward zijn opleiding tot Fysiotherapeut heeft gedaan. En toch leeft Edward een stuk ruimer.

Woensdag was het tijd voor hooggeëerd bezoek. John en Gerda Bioch (Roels ouders) kwamen ons bezoeken en brachten kado’s en spullen mee voor hier. Tussen de spullen en verassingen zat een lekker Hollands survival pakket uit de Lier(stroopwafels,kruidnoten,drop enz.), heel veel shirts en petten, 50 fietsbellen, lolly’s, Jetske (Roels vriendinnetje) en 3 TENS machines voor Edward(Spierstimulatie voor Fysio gebruik) Nadat we ‘s middags alle kinderen op krukken en in een rolstoel blij hebben kunnen maken met een fietsbel gingen we verder met het uitdelen van de shirts,petten, lolly’s en zonnebrillen. Alle kinderen kwamen als ware bloedhonden op de dozen met spullen af. Dus het duurde zeker 10 min. voordat we alle kinderen netjes in de rij hadden. Hierna ging het uitdelen van de spullen ‘redelijk’ soepel. Na deze geïmproviseerde Sinterklaasact onder de zwarte pieten was het tijd voor echte verwennerij! We waren uitgenodigd door Roels ouders om samen te gaan eten en werden door een chauffeur opgehaald om naar een Ethiopisch restaurant te gaan. We hebben ons heerlijk kunnen vergrijpen aan het lam, de beef, de vis en natuurlijk de Honingwijn ging er erg goed in!

Door de intakegesprekken en het Hollandse bezoek konden we donderdag eindelijk pas knallen in de werkplaats. We zijn eindelijk verder gegaan aan de protheses en schoenen waar we een paar weken geleden mee begonnen waren. De schoenen hebben we samen met Magige deze week afgerond met een Bewegingstechnologisch tintje. Als het goed is krijgen komende tijd meerdere schoenen, protheses en ortheses een BT tintje, check de foto’s! Op wat cosmetische aspecten na, is ook de prothese nu eindelijk afgerond, na tijden op twee krukken te hebben gelopen kan de jongen eindelijk gebruik gaan maken van zijn prothese.
Omdat Edward (fysiotherapeut) woensdag niet aanwezig was konden we hem pas op donderdag de TENS apparaten geven. Na wat instructies aan Edward over hoe de apparaten werkten konden we gaan testen op onze o zo fijne vent, mr. Tilya. Met het apparaatje op de biceps konden we beginnen met het testen. Edward en Tilya waren erg onder de indruk van het apparaat en Edward gooide met plezier het ampère niveau op een lekker hoog level. Met de nodige lachwekkende pijnkreten van onze proefpersoon Mr. Tylia

Nadat we begin van deze week ons stage beoordelingsgesprek zouden hebben, was het na een week lang uitstellen, vrijdag dan eindelijk tijd voor ons beoordelingsgesprek. Major Joy en Mr. Tillya waren blij met wat we allemaal gedaan hebben met en voor de kinderen hier. Nadat ze een half uur veren in onze reet hebben gestoken, konden we met een ego-trip van hier tot aan Tokio het met airco verkoelde kantoor van Joy weer uitstappen de Tanzaniaanse hitte in. Hierna hebben we alle werknemers van de werkplaats meegenomen voor een lunch op onze kosten. Dit ging er bij hun natuurlijk in als zoete koek!

Na de lunch was het tijd om onze tassen te pakken, want jawel mensen onze tijd hier aan de Mgulani Orthopedic workshop is gevlogen en vanaf morgen passé. We gaan vanaf morgen eindelijk onze vakantie tegemoet. Daarom zullen er vanaf nu prachtige vakantieverslagen en bijbehorende vakantiekiekjes hier op de site erbij komen.

We willen iedereen die ons heeft gevolgd en/of gesteund heel erg bedanken! Zonder jullie was het voor ons niet mogelijk geweest om de kinderen hier zoveel moois te geven. Iedereen kan wel even voor (blanke)clown spelen om de kinderen te vermaken. Maar dankzij de speeltuin is er ook vermaak voor deze kinderen zolang er geen gekke blanke clowns rondlopen.

Dus namens ons, de werknemers van de workshop en alle kinderen:

Asante Sana! (Heel veel dank!)

• 23 Oktober 2009 - 16:54

Oma Lijda En Nanny:

We hebben de fotos en de verslagen gelezen. Jullie hebben daar hard gewerkt om de kinderen veel plezier te verschaffen. We wensen jullie een fijne vakantie toe!

• 23 Oktober 2009 - 18:03

Fam De Beus:

Hallo Jongens, wat een goed werk. Een hoop vrolijke foto's, leuk als afsluiting van jullie succesvolle stage. Jullie zullen nog lang herinnerd worden.

• 23 Oktober 2009 - 19:45

Greetje:

Hoi Jongens. wat een blijdschap dankzij jullie harde werken!. Echt super !petje-petje af. Een heel fijne vakantie Groet Greetje

• 23 Oktober 2009 - 19:55

Coby:

Die beoordeling staat goed op jullie CV. Jullie hebben er hard voor gewerkt. Nu dan eindelijk vakantie, geniet ervan. Ik kijk uit naar de vakantieverslagen. Eerst genieten aan de kust van Dar es Salaam en dan ????
    Groeten,
    Coby

• 24 Oktober 2009 - 11:30

Iris:

Tijntje! Weet niet of je 't nog leest maar heel veel plezier de komen de weken! Jullie kunnen trots zijn op jezelf :D Geniet ervan en heel veel plezier!

Liefs en kussen
    Vissie

• 24 Oktober 2009 - 13:55

Leon:

Jaaa ik moet zeggen: Respect voor wat jullie daar gedaan hebben. Echt grote klasse als ik die foto's zo zie! Nu lekker 3 weekjes rondtrekken.Wordt vast tegek! Zie jullie over 3 weken. hoooi

• 24 Oktober 2009 - 15:15

Floortje:

Goed om te lezen dat ze blij waren met de fietsbellen. Geniet van jullie welverdiende vakantie!! Ik wacht op jullie volgende verhalen!

Groetjes Floortje

• 25 Oktober 2009 - 12:59

Elly:

ik sluit me bij greetje aan.petje petje petje af!nog een heerlijke tijd gewenst daar .even relaxen.hier is de wintertijd alweer ingegaan.Kan je je in de warmte vast niet voorstellen
    gr elly

• 27 Oktober 2009 - 12:57

Sylvia/mam Van Ding:

Zo vertederend en hoe blij ze zijn met een fietsbel. Bedankt jongens met wat jullie hebben neergezet en vooral het doorzettingsvermogen. Don't give up! Er zal nog veel nagepraat worden met een lach, traan maar ook wijze levenslessen. Fijne vakantie.

• 28 Oktober 2009 - 21:08

Nico En Ineke:

Mannen,
    wij hebben onwijs veel respect voor wat jullie voor elkaar gekregen hebben.
    Jullie zijn 4 kanjers!!!!!
    Geniet van de vakantie en tot gauw op Schiphol.We kijken naar jullie uit!!!