Verslag week 9 deel 2 - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Jan Roel Martijn Jasper Groot Bioch Mensch de Beus - WaarBenJij.nu Verslag week 9 deel 2 - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Jan Roel Martijn Jasper Groot Bioch Mensch de Beus - WaarBenJij.nu

Verslag week 9 deel 2

Door: Roel, Martijn, Jan en Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jan Roel Martijn Jasper

18 Oktober 2009 | Tanzania, Dar es Salaam

In dit verslag willen wij eerst even de gelegenheid nemen om Monica van der Plaat te bedanken. Zij had voor haar verjaardag een super cadeau gevraagd, en dat was of iedereen een kleine bijdrage kon leveren aan ons hier in Tanzania. Monica en de mensen die iets gegeven hebben, namens ons en alle kinderen hier heel erg bedankt! De glijbaan gaat voortaan door het leven als de `Monica van der Plaat glijbaan`.

Omdat de grote opening op vrijdag geplant stond en er nog een hoop gedaan moest worden zijn we donderdag om 6.30 uur al begonnen met werken aan de speeltuin. Het klimrek moest de laatste verfbeurt hebben en het gat van de trampoline moest afgemaakt worden. Verder moest het ‘ basketbalveldje’ geëgaliseerd worden. ‘s Middags hadden we een grote schoonmaakactie samen met de kinderen in de planning staan, maar halverwege de middag stond er ineens een brandweerauto op de stoep. Die begonnen de kinderen allemaal nat te spuiten, een groot waterfestijn. Maar wel precies op het verkeerde moment!
Na een aantal dagen zeuren over de waterleidingen die midden op de speelplaats naar boven staken. Werd uiteindelijk door Mr. Tillya toch de loodgieter erbij gehaald. Pijpjes eraf, twee dopjes erop, het gat dicht en de “kaal in tanzania playground”is klaar om geopend te worden.

Vrijdag was het dan eindelijk zover, de opening van de speelplaats. Eerst moest er ’s morgens nog een kleine lading zand worden verschept naar de plek van de carrousel en de speelplaats moest nog een laatste schoonmaakbeurt hebben. Om 2 uur was het dan eindelijk tijd voor de opening. Na wat dankwoordjes van Edward en Major Joy en een eindeloos lange speech van Jasper konden Tillya en Edward het lintje doorknippen. Hierna konden de kinderen eindelijk de speelplaats induiken en gaan spelen.

De carrousel en de glijbaan waren de grote trekpleisters van de speelplaats. Elke keer weer stonden de kinderen te ruziën om een plekje te bemachtigen op de ‘IKEA carrousel’. Op en voor het klimrek stond een rij van kinderen te wachten om naar beneden te roetsjen op de ‘Monica van der Plaat Glijbaan’. Roel werd helemaal bestormd toen de kinderen erachter kwamen dat hij bellenblaas uitdeelde. Ook het nieuwe fenomeen de ‘hoolahoop’ was een groot succes!

De dag eindigde echter in een anticlimax: na twee uur wild rondjes draaien op de carrousel, scheurde de as uit de onderste velg en was de carrousel kapot. Op het punt waar de lokale werkplaats ons ontwerp heeft aangepast, is de carrousel kapot gegaan. Dat was dus flink balen! Voor ons, maar ook voor de kinderen. Helemaal omdat de werkplaats ons verzekerde dat het op deze manier beter was omdat ze het al vaker zo hadden gedaan. Volgende week gaan we er alles aan doen om de carrousel weer draaiende te krijgen!

De volgende ochtend bleken mensen van het Salvation Army de speeltuin ’s avonds afgezet te hebben met tafels, stoelen en touw. De kinderen waren vrijdag avond namelijk niet weg te slaan uit de speelplaats.

Zaterdag ochtend zijn we gelijk verder gegaan met het afmaken van de trampoline. Nadat we begin van de week het gat al hadden gegraven, konden we ’s morgens gelijk beginnen met het stutmateriaal (oude golfplaten en een oude waterleiding) op maat maken. Verrassend genoeg zat er deze ochtend weinig tegen: we hadden stroom, het verlengsnoer werkte, het snoer van de boor brandde niet door en we hadden genoeg slijpschijven. Begin van de middag stond de trampoline dan eindelijk! In het begin nog met 4 blanke bodyguards om te zorgen dat iedereen aan de beurt kwam en dat er niet teveel kinderen tegelijk op zouden springen. Het duurde eventjes maar uiteindelijk snapte de kinderen dat er maar 2 kinderen tegelijk op de trampoline mochten. En dat ze tussendoor even de trampoline vrij moeten maken van zand en kleine steentjes.

Zondag was onze eerste echte vrije dag op de compound sinds we hier zijn. Dus vandaag lekker chillen maar jammer genoeg zonder stroom en water. Dus we zijn nog eventjes erop uitgetrokken op jacht naar een lekkere dafu(kokosnoot).

Komende week zal onze laatste week hier op de compound en in de werkplaats worden. De tijd is dus gevlogen hier in Tanzania en deze week zal wel nog sneller gaan!

• 18 Oktober 2009 - 17:13

Marieke :

Hey Jan,
    Zie dat je nieuwe slachtoffers hebt gevonden om nat te gooien!!
    Veel succes daar nog ff!!
    Groetjes

• 18 Oktober 2009 - 17:58

Iris:

Tijnemannetje!

Hoe goed dat het allemaal (bijna) af is :D
    Jullie hebben echt een hoop gedaan.
    Die kleine kotertjes zullen het zich pas realiseren als jullie weg zijn.. Jullie misschien zelf ook :)

Geniet er in ieder geval nog van! Zal niet snel zijn voordat jullie weer terugkeren ;)

Heel veel liefs uit Schoonhoven City!
    XXX Vissie

• 18 Oktober 2009 - 19:20

Tanja:

Hoi Jan,
    Wat een leuke verslagen en mooie dingen die jullie daar hebben gemaakt. het ziet er egt super uit ! .
    Nog eventjes en ben je weer terug en hoor ik vast nog wel veeel meer verhalen van je op de atletiek baan !

x Tanja !

• 19 Oktober 2009 - 06:13

Greetje:

Hallo Roel en vrienden,

Wat doen jullie toch een super klus,ik lees jullie verslagen altijd hap-snap tussen de bedrijven door en reageer daarom zo/te weinig.Ik ben onder de indruk wat jullie gepresteerd hebben daar,met tegenslagen maar toon was altijd vrolijk en optimistisch. Echt geweldig.Vooral de foto's spreken boekdelen, dit is eenmaal thuis niet uit te leggen denk ik.Ik weet niet veantwoordelijk is voor die leuke verslagen, maar wat mij betreftmogen ze in boekvorm. Het werk zit er bijna op,binnenkort tijd voor jullie zelf,even bijkomen en verwerken wat er allemaal gebeurd is in zo'n relatief korte tijd. veel plezier nog de resterende tijd. Groet van Greetje,Joop, Arto en Ivar

• 19 Oktober 2009 - 09:55

Saskia:

Hoi jongens!

Het ziet er allemaal echt super uit!! En je ziet de kinderen volop genieten!!
    Jan ik zie je wel weer verschijnen op de baan!

Groetjes Sas

• 19 Oktober 2009 - 13:51

Sylvia/mam Van Ding:

Ziet er goed uit, dit is lol. Ook ruzie hoort daar bij, zeker bij drukte. En de kinderziekten......lossen jullie ook nog wel op. En dan vakantie!!!!!!!!!!!

• 19 Oktober 2009 - 16:37

Madelon:

Hallo mannen,

Het ziet er allemaal geweldig uit. Jullie hebben mooi werk geleverd en hard gewerkt. Heel veel plezier nog deze laatste week hier en voor straks een hele fijne vakantie! geniet van jullie rust en maak er nog een leuke tijd van met elkaar. Tot ergens in november...

• 19 Oktober 2009 - 20:27

Coby:

De foto's spreken weer voor zich. Die van Roel op damesschoenen is geschikt voor 5 dec. Nog zo'n 4 dagen en dan terecht vakantie vieren.
    10 weken buffelen maar dan heb je ook wat, veel lol op een vrolijke speelplaats.

Groeten,
    Coby

• 22 Oktober 2009 - 16:35

Sylvia En Sebastiaan:

Wat een feest voor de kinderen. Geweldig dat jullie dat allemaal doen.

Nog veel plezier met jullie vakantie! Geniet ervan