Vakantiebericht - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Jan Roel Martijn Jasper Groot Bioch Mensch de Beus - WaarBenJij.nu Vakantiebericht - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Jan Roel Martijn Jasper Groot Bioch Mensch de Beus - WaarBenJij.nu

Vakantiebericht

Door: Roel, Martijn, Jan en Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jan Roel Martijn Jasper

12 November 2009 | Tanzania, Dar es Salaam

Mambo mensen!

Na en paar weken geen bericht van ons op de site, jammer genoeg was onze internetverbinding niet van hetje waardoor we geen bericht konden plaatsen. Daarom bij deze weer een bericht. Dit keer geen stage verslag, maar een update over de vakantie die we achter de rug hebben.

Na de laatste stagedag in Dar es Salaam, zijn we met Roels’ ouders en vriendin (Jetske) naar een lodge 2 uur ten zuiden van Dar es Salaam gegaan, als voorproefje op de vakantie. Na een rit over hobbelige modderwegen waar de sedan personenauto(vooral de bodem) het zwaar te voortduren kreeg, kwamen we bij de prachtige lodge aan: een prachtige lodge op een top locatie met uitzicht op de Indische oceaan.

Na een heel geslaagd en gezellig weekend namen we maandag 26 okt. Iets voor 6 uur s’ochtends al weer afscheid van de familie Bioch, op naar Moshi! Met een touringcar in redelijke staat zijn we 8 uur onderweg geweest en aangekomen in Moshi, aan de voet van de Kilimanjaro. Daar hebben we de dag na aankomst met een gids (die opgegroeid is in 1 van de dorpjes op de berg) een bergwandeling tussen de koffieplantages en bananenplantages door de Kilimanjaro op gedaan. De tocht ging naar een waterval op ongeveer 3.000 meter hoogte. Na een verfrissende duik in het smeltwater van de Kilimanjaro, zijn we weer terug gelopen en hebben met een lekker biertje op het dak van ons hotel afscheid genomen van Moshi.

De volgende dag vertrokken we namelijk alweer naar Arusha, waar onze safari op ons wachtte. Tussen de safari’s door verbleven we in een lodge op een koffieplantage aan de rand van Arusha. Eerst hadden we een enkele daytrip naar Arusha National Park. Hier hebben we onze eerste Afrikaanse dieren gezien(zebra, buffel, giraffe en natuurlijk de zwart witte franje aap) Daarna nog een dagje relaxen in de lodge. In deze periode zijn we ook nog Arusha ingegaan, omdat deze stad heel toeristisch is wordt je als blanken bedolven onder de vervelende straatverkopers die je allerlei lelijke afrikaanse toeristenmeuk proberen aan te smeren. Omdat we wel een klein beetje swahili spreken en de normale afrikaanse prijzen kennen maakten we er een spel van om de verkopers zo lang mogelijk aan het lijntje te houden om de prijs zo laag mogelijk te houden en uiteindelijk niets te kopen(we hebben wel een aantal kleine dingentjes gekocht hoor).

Zondag 1 november was het tijd voor de ‘grote’ zesdaagse safari. We werden om 8.30 uur opgehaald door Gordon in zijn ‘mannentruck’ (Landrover Defender met de nodige gebreken). Maar deze truck heeft het prima gehouden. Alleen de allerlaatste dag na 3 uur non stop met 80km/h over een grindweg te hebben geblazen gaf een schokdemper de geest.
Het programma wat ons te wachten stond was: Tarangire national park(Olifant), Lake Manyara(Nijlpaard), Ngorogoro Crater(Neushoorn) en tot slot 2 hele dagen Serengeti(Katachtigen). Elk van deze parken staat bekend om een speciaal dier.

In deze parken is het ons gelukt de ‘Big Five’ te spotten. De Leeuw, Buffel, Neushoorn, Luipaard en Olifant. Ook zijn we een heel end gekomen met de ‘Small Five’. De Mierenleeuw, Buffelwever en de Luipaard schildpad. We hebben nog veel meer dieren gezien maar als we die allemaal moesten beschrijven dan zou dit een heel saai langdradig verhaal worden. Maar we hebben wel heel veel geluk gehad met alle dieren die we hebben gezien. We hebben zelfs het uitzonderlijk hoge aantal van 4 zwarte neushoorns gezien in Ngorogoro Crater (van de 28 nog in het wild levende zwarte neushoorns). Maar het hoogtepunt van de safari was toch wel onze ontmoeting met een mannetjes luipaard. Hij liep gewoon chill op de weg langs onze truck.

Verder zijn we nog uitgebreid het nachtleven van Tanzania ingedoken dmv. Een nachtsafari. Dit was ook zeker aan te raden want nu zagen we heel veel dieren die je overdag niet zou zien. Ook hebben we nog een wandelsafari gedaan. We kregen een gids en een Askari(bewaker) mee met pijl en boog om ons te beschermen tegen alle gevaren van de Serengeti. Met zijn 6e hebben we aardig wat gezien van de vegetaties die je vanuit een safaritruck bijna niet kan zien. Van zebra en witte hyena poep tot termietheuvels. Na deze drie uur durende wandeling was het dan eindelijk tijd voor een lekker ontbijtje. Kort daarna vertokken we weer richting onze oude vertouwde stek in Arusha. Na daar drie daagjes vertoeft te hebben en ons een beetje te hebben vermaakt bij het zwembad konden we ons gaan opmaken voor de grote terugreis richting Dar es Salaam (Salvation army compound). De busreis van 11 uur ging lekker snel en eenmaal weer terug op de compound werden we besprongen door de blije kindermenigte. De kinderen waren helemaal door het dolle heen dat we weer terug waren en hoe ze reageerde was ook een beetje tegen onze verwachtingen in. We hadden wel verwacht dat ze blij zouden zijn, maar dat ze ons zouden bespringen!

Na een “goede” nachtrust op de compound konden we de volgende morgen samen met Edward en Tilya nog even de laatste puntjes bespreken. De vorderingen voor het dak boven de trampoline gingen aardig goed, jammer was wel dat het frame klaar stond en de rest nog gemaakt moest worden, typisch geval van jammer. Het eindresultaat zullen wij dus niet meer zien een van deze dagen, maar er wordt wel aan gewerkt dus dat is fijn om te zien. Gelukkig zullen Edward en Tilya ons op de hoogte houden en sturen ze foto’s als het dak af is.
Vandaag (woensdag) hebben we na 4 bezoekjes bij de Migration gelukkig eindelijk ons visum kunnen verlengen met maarliefst zeven dagen. We hadden eén dag te kort dus als het goed is mogen we nu legaal het land uit.
Morgen kunnen we nog de laatste aanwijzingen geven voor het dak en de speeltuin, maar vanaf dan moeten ze het hier toch echt zelf doen. Hopen dat ze een beetje zuinig op de speeltuin zijn!

Morgen om 1 uur s’middags begint de lange terugreis naar Uholanzi weer. Dan staat als het goed is de auto gereed om ons naar het vliegveld van DSM te brengen. Vanuit daar nog een een korte stop in Dubai en een langere tussenstop in London. Maar dan hopen we vrijdag de 13 rond een uurtje of vier in de middag zonder kleerscheuren te landen op Hollandse bodem!

• 12 November 2009 - 07:48

Jurate:

Neefje!
    Echt super wat je allemaal gedaan hebt!!
    Ik zal de foto's dalijk op mijn werk eens rustig bekijken!haha!heb ik ook weer wat te doen!haha!
    Ik wens jullie allemaal een heel goede reis terug!

Tot snel!

X je nicht jurate

• 12 November 2009 - 07:59

Greetje:

Hoi Roel en vrienden,
    Wat een fantastische trip, een welverdiende vakantie na zoveel goed werk.Lijkt me allemaal heel aaibaar zo langs je auto!Bedankt voor jullie leuke verhalen. Bij de pepernoten zullen we wel meer horen.
    Goede terugreis.
    Groet Greetje

• 12 November 2009 - 08:16

David:

Yo mr Roel en co.

Wat een prachtige verhalen zijn dit allemaal zeg! In een woord super! Voor iedereen een goede reis terug gewenst en wij zien elkaar snel!

(K)!!!

• 12 November 2009 - 08:40

Anke:

Wow! Echt supermooie fotos! (Al lijken t gewoon kaarten uit een winkel..:P) Ziet er echt mooi uit! Vast een supervakantie geweest, maar zeker verdiend!
    Fijne reis terug, en tot maandag!
    x Anke

• 12 November 2009 - 11:52

Saskia:

Hoi jongens!
    Weer een geweldig verhaal zoals altijd!!
    Bedankt voor de goed geschreven verhalen en de prachtige foto's, Ik heb elke keer met veel plezier alles gelezen en bekeken:)
    Ik hoop dat de terug reis goed en 'snel' zal verlopen!!!

Groetjes Sas

• 12 November 2009 - 12:23

Ineke En Nico:

Hoi, Jan, Roel, Jasper en Martijn,

Zo te zien hebben jullie heel veel gezien de laatste weken, maar ook heel veel plezier gehad na 10 weken hard werken. Heel leuk om dit allemaal op deze manier mee te maken. Geniet nog van de laatste dag en wij hopen jullie morgen in het kille Nederland weer te kunnen ontmoeten.

Groetjes uit Babcity

• 12 November 2009 - 12:53

Nanny En Manfred:

Hallo Jasper en vrienden, jullie hebben prachtige dingen gezien, ook als niet alles perfect is, hat was in ieder geval erg interessant. Ik wens jullie een hele goeie terugreis naar Nederland! Het was erg leuk steeds jullie berichten te lezen!!!

• 12 November 2009 - 17:55

Daan:

dope zaak gozers :D
    Heel nice gedaan

• 12 November 2009 - 18:03

Iris:

Waaajooohh Vissie strontjaloers! :D
    Ja tijn je had iid wel n baard :p hihi en een mooi shirt ^^ hihi.
    Volgende week pannenkoeken!! Kijk er naar uit!

Veel liefs en vermaak je in Dubai en London!!

Kussiiee

• 13 November 2009 - 05:10

Oom Henk / Heerlen:

Beste Martijn en overige -niet meer kalende- vrinden;
    Dank voor jullie onderhoudende verslagen over jullie belevenissen in Tanzania. Een waar genot om dat wekelijks te lezen. We hopen dat jullie een goed stagepunt krijgen. Van ons in ieder geval een dikke pluim ervoor.
    Succes met de aanpassingsproblemen in Nederland (vooral het weer) en zorg voor een goede medische check-up (met nambe ter verdelging van allerlei tropische amboeben).
    Welkom thuis in Nderland!

• 13 November 2009 - 15:41

Elly:

hoi Roel en vrienden.

Als ik dit schrijf,zijn jullie misschien al geland op schiphol.Welkom thuis .Ik vond het super om jullie leuke verhalen te lezen.Alleen dat al mag een extra studie puntje waard zijn.
    Dat luipaard ,mooie vlekjes,maar...die oogjes...brrr. Proost met een lekker biertje op jullie geweldige werk en veilige thuiskomst.
    hartelijke groet