Verslag week 7 - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Jan Roel Martijn Jasper Groot Bioch Mensch de Beus - WaarBenJij.nu Verslag week 7 - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Jan Roel Martijn Jasper Groot Bioch Mensch de Beus - WaarBenJij.nu

Verslag week 7

Door: Roel, Martijn, Jan en Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jan Roel Martijn Jasper

30 September 2009 | Tanzania, Dar es Salaam

Daar zijn we weer! Dit keer een kort berichtje maar wel met een grote verrassing!

Omdat iedereen zo vreselijk gul is geweest hebben we verrassend veel geld op gehaald met onze ‘sponsoractie’. En daarom hebben we nog een manier gevonden om de werkplaats een extra stimulans te geven naast de toolbox. Zodat ze de kinderen weer goed kunnen helpen!

In de werkplaats werken 2 schoenmakers die beide verlamd zijn aan hun onderste extremiteit (benen voor de leek). Één van deze schoenmakers heeft een handbike maar deze is na 15 jaar helemaal opgebruikt. De andere schoenmaker is elke dag afhankelijk van een tuk-tuk om bij de werkplaats te komen en weer thuis. Wij hebben daarom besloten een deel van het geld van de twee ‘grootste’ sponsoren te gebruiken om het leven van deze schoenmakers te vergemakkelijken door het schenken van twee nieuwe handbikes!

Dit plan was 3 weken geleden al ontstaan en toen hebben we al een lokale metaalwerkplaats bezocht waar lichamelijk gehandicapte mensen werken. Hier maken ze diverse producten waaronder handbikes. Hier hebben we 2 handbikes besteld, per stuk met een waarde van twee tanzaniaanse maandsalarissen voor de schoenmakers.

En afgelopen maandag was het dan zover, de handbikes waren klaar! Dus konden we langs de metaalwerkplaats om de mooie nieuwe handbikes op te halen. Magige de ‘ervaren’ handbiker heeft gelijk de handbike van de metaalwerkplaats helemaal naar de orthopedische werkplaats gereden(klein uur fietsen)! De andere handbike werd natuurlijk op de afrikaanse manier vervoerd naar de compound. Oftewel, op het dak en afbinden met een strotouwtje.

Dinsdag hadden de mensen van de werkplaats hier een verrassing voor ons gepland. We moesten komen want we gingen met z’n allen soft-drinks drinken! We werden onder het genot van een flesje cola hartelijk bedankt voor al onze inspanningen en vooral ons inzicht ook iets te investeren in de werkplaats en de mensen van de werkplaats zodat zij daardoor de kinderen weer goed kunnen helpen.
Dinsdag middag hebben we uit een reststuk aluminium nog 2 bordjes kunnen maken voor op de handbikes met de namen van de twee grootste sponsors als blijk van onze dank!

Hiernaast is er eindelijk gewerkt aan het maken van de stompkoker voor de prothese van de jongen die we op op 9 september (!!) al hadden ingegipst. Tja alles op z’n Afrikaans he..

• 01 Oktober 2009 - 10:48

Iris:

Schatjes ik ben trots op jullie!
    Kreeg helemaal kippenvel van het verhaal.

Liefs!!

• 01 Oktober 2009 - 11:08

Jurate:

Hallo neefje!
    beadankt nog voor je krabbel!!
    Zo te lezen en zien hebben jullie echt een mooie tijd daar!!En voor die mensen en kinderen die daar zitten is het natuurlijk ook geweldig dat jullie al die dingen voor hun doen!!
    We zijn hier allemaal hartstikke trots op jullie!

Geniet ervan!

X je nicht

ps: wat goed om te zien dat je weer wat haren hebt!

• 01 Oktober 2009 - 11:31

Sylvia/mam Van Ding:

Gaafffffffffffff en vindingrijk van jullie. Wat is het volgende, ik ben benieuwd en kijk uit naar het nieuwe reisverslag.

Dikke knuffel en succes!

• 01 Oktober 2009 - 19:33

Fam De Beus:

Hallo jongens. Opnieuw een mooi verhaal. Een dankbare gift die jullie hebben gedaan aan de schoenmakers! Jullie zijn ook al helemaal gewend aan de Tanzaniaanse manier van doen.

• 02 Oktober 2009 - 09:12

Nel Van Manen:

Hallo jongens. Vandaag heb ik alle verslagen gelezen. Zo te zien zijn jullie goed bezig. Ik hoop dat Mr Edward doorgaat met onderhoud van de speelplaats als jullie verdwenen zijn. Is hier al over gepraat?
    Onderhoud is overal een probleem, daarom nuttig om constant op de agenda te houden.
    Succes.

• 02 Oktober 2009 - 18:00

Fred:

fantastisch wat jullie doen voor deze mensen.

• 03 Oktober 2009 - 17:55

Thomas:

41 dagen nog maar, en dan zit het er al op voor julie. Tijd gaat snel...