Verslag week 6 - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Jan Roel Martijn Jasper Groot Bioch Mensch de Beus - WaarBenJij.nu Verslag week 6 - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Jan Roel Martijn Jasper Groot Bioch Mensch de Beus - WaarBenJij.nu

Verslag week 6

Door: Roel, Martijn, Jan en Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jan Roel Martijn Jasper

27 September 2009 | Tanzania, Dar es Salaam

Mambo trouwe bloglezers!

Hier weer een berichtje van onze kant. Na het heerlijke weekendje Zanzibar was het deze week weer tijd om flink de handjes uit de mouwen te steken! Want de werkzaamheden gaan jammer genoeg niet vanzelf.

Woensdag was onze eerste werkdag na Zanzibar. Martijn heeft het gipspositief van de jongen die een nieuwe prothese been krijgt helemaal klaar gemaakt zodat het kunststof eromheen gevormd kan worden. Jan, Jasper en Roel zijn weer druk bezig geweest met de kinderen die aan de beurt waren voor fysiotherapie. Hierna was er in de werkplaats weinig meer te doen en zijn we verder gaan werken aan de speeltuin. De band, die in de boom hangt, was terwijl wij in Zanzibar waren, flink uitgeleefd en had dus ook behoefte aan een kleine reparatie, maar gelukkig was dit snel gepiept!

Donderdag was de dag dat we nog maar 4 weken stage voor de boeg hadden, nog even knallen dus! En dat ging die dag goed. Wonder boven wonder stond de auto gewoon al 5 min voor 9 klaar voor ons! Dus gingen we eerst langs de metaalwerkplaats om te kijken hoe het ging met de carrousel. De stoeltjes waren alle zes al gelast en hoefden alleen nog maar aan de ringbalk vastgelast te worden. De mensen van de werkplaats hadden onze tekeningen gelukkig goed begrepen! Daar kregen we ook te horen dat de carrousel misschien die zelfde dag nog af zou zijn!
Na dit goede nieuws zijn we nog even de stad in gegaan om plaatmateriaal te kopen voor de zittingen van de carrousel en wat verf. Als je hier verf zoekt, heb je maar liefst keuze uit 2 verschillende tinten! Wit en Zwart. Na goed zoeken bij verschillende winkeltjes vonden we een pot ‘royal Blue’, maar toen we begonnen te verven was het meer een soort veredeld smurfenblauw! Ook kwam die dag het langverwachte pakketje van Roel. Dat betekende dat de deet niet meer op rantsoen hoefde en eindelijk weer wat ‘hollands’ snoep!

Vrijdag kwam onze begeleider Mr. Tillya pas laat in de ochtend aan bij de werkplaats, hij was namelijk de stad in om nog twee missende schakels voor de schommel te kopen. Hierdoor konden we niet aan de prothese werken, wat eigenlijk wel de bedoeling was. Dus we konden onze tijd mooi gebruiken om aan de carrousel te werken. Het frame van de draaicarrousel draait op twee autovelgen met daartussen een op maat gedraaide metalen pen en bus die samen met een klodder vet dienen als lager. Aan één van die velgen heeft Martijn een gietijzeren buis gelast en het oude steunframe van de wip, om een groter steunvlak in het beton te creëren.
Intussen hebben Jan, Roel en Jasper de standaard acht kinderen voor de fysio behandeld. Hierna hebben ze zich bezig gehouden met het maken van de zes zitjes voor de carrousel: slijpen, vijlen, passen, vijlen en weer passen, totdat alle scherpe randen weg waren en de zittingen goed paste. Een heerlijk klusje!

Zaterdag ochtend moesten er nog wat laatste dingen gelast worden aan de buis voor de carrousel, maar na 2 lasjes begaf het snoer het eindelijk. Het isolatiemateriaal van het snoer was al helemaal weggesmolten en het koper hing ook nog maar met een paar vezels vast dus het was tijd. Na een korte reparatie van Martijn kon er gelukkig weer verder gelast worden! Hierna konden we ’s middags beginnen met het maken van beton en de buis in een anderhalve meter diepe kuil zetten. Na twaalf kruiwagens beton gemaakt te hebben, zat de eerste twintig centimeter van de kuil vol met beton. Als het beton goed uitgehard is hebben we dus nog maar een paar keer beton mengen te gaan!

Tot de volgende keer maar weer!

• 27 September 2009 - 11:19

Fam. Mensch:

Ha mannen, wat hebben jullie weer hard gewerkt en wat moeten jullie je rijk voelen dat je dit allemaal mag en kunt realisreren voor deze kinderen. Wat een plezier hebben jullie allemaal.
    Hoop dat de 2 pakketten vanuit Bergambacht jullie nog op tijd bereiken.
    Werk ze en geniet!!!

• 27 September 2009 - 11:53

Fam De Beus:

Mambo mannen: Leuk dat jullie speeltoestellen zo goed gebruikt worden! Het is een hele happening geweest met de carrousel: vele handen maken licht werk, graven, dragen, storten etc. Hip kleurtje dat smurfenblauw.

• 27 September 2009 - 17:51

Saskia:

Hoi jongens!

Wat onwijs stoer om te zien wat jullie daar allemaal doen!! Het ziet er allemaal leuk uit!!
    En Jan; volgend jaar doen we de competitie wedstrijden samen!! Gzellig!

Groetjes Sas

• 27 September 2009 - 21:55

Coby:

Hé jongens, ik snap nu waarom de opleiding in Den Haag gegeven wordt, jullie hebben in Scheveningen en omgeving gaten leren graven. Roel, mocht je in Nederland hier nog verder in willen specialiseren dan weet ik nog wel een oefen terrein. Sterkte met de laatste loodjes.
    Coby

• 28 September 2009 - 09:17

Gerda:

Hoi Jongens,

Best leuk dat smurfenblauw. Zullen wij wat oranje en rood meenemen, ze moeten toch weten dat er nederlanders zijn geweest. XXXX

• 28 September 2009 - 10:18

Iris Bioch:

heej jongens,
    het klinkt allemaal heel erg goed. en het ziet er ook heel mooi uit. nog maar vier weekjes en jullie kunnen het vats wel aan.

liefs iris

• 28 September 2009 - 16:13

Sylvia/mam Van Ding:

Tof het resultaat.
    Jullie tekeningen en begeleiding waren dus duidelijk. Afwerking en plaatsing van de carrousel zal ook wel lukken. Er wordt goed over nagedacht. Ik ben benieuwd naar jullie eindspurt.

• 28 September 2009 - 18:45

Gertjan En Madelon:

Hallo luitjes,
    Al weer enige tijd geleden dat we gereageerd hebben. Het blijft razend interessant en leuk om jullie avonturen te lezen. Wat zijn jullie ontzettend goed bezig daar en er nog lol in hebben ook zo te zien. Wie heeft er nou problemen met zulke krabben?! Lekker pulken, koud biertje er bij, wat wil je nog meer? Jongens, ga zo door. fantastisch werk doen jullie.