Zanzibar - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Jan Roel Martijn Jasper Groot Bioch Mensch de Beus - WaarBenJij.nu Zanzibar - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Jan Roel Martijn Jasper Groot Bioch Mensch de Beus - WaarBenJij.nu

Zanzibar

Door: Roel, Martijn, Jan en Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jan Roel Martijn Jasper

23 September 2009 | Tanzania, Dar es Salaam

Jambo, (toeristische groet op Zanzibar)

Omdat we dit weekend een mooie gelegenheid hadden om richting Zanzibar te vertrekken hebben we die natuurlijk met beide handen aangepakt. Vrijdag avond wat voorbereidend werk gedaan en zoals verwacht ging dat ook niet zoals gepland. Jasper wilde de rits van zijn tas dicht doen, de inmiddels 5 jaar oude tas vond dat een beetje teveel en begaf het.

De volgende dag op zaterdag ochtend rond een uurtje of acht begonnen we met een super ontbijt op de compound. Drie droge witte boterhammen met thee en een mespuntje boter. Na het ontbijt nog snel wat spullen gepakt en daarna gelijk vertrokken richting de dalla-dalla halte. Dit is een klein en goedkoop busje dat met een bloedgang over de straat heen raast. Na vijf minuutjes op de halte gewacht te hebben zagen we de eerste dalla-dalla aankomen. In het derde passerende busje hebben we ons met veel moeite kunnen proppen. We kwamen al zwetend en kreupel aan bij posta(halte vlak bij de haven), Jasper had het er al helemaal moeilijk mee al hangend in de deuropening met een afrikaan die probeerde om iedereen binnen te houden.

Mr. Tilia en Edward hadden ons geadviseerd om met Sea-express te varen. Deze was volgens hun het veiligst en snelst. Eenmaal voor het loket viel de prijs ons reuze mee. Op de gevel hing een blaadje met 20.000TSH economy class en 30.000TSH premium class. Voor een ritje van twee uur leek ons dat aan de redelijke prijs. Totdat de baliemedewerkster ons meldde dat de prijs 51.000TSH voor een enkeltje was omdat we blank waren. Als de mensen hier de kans krijgen wordt je als blanke gelijk afgezet of opgelicht. Helaas voor ons was er geen mogelijkheid om onder deze prijs uit te komen en hebben we er toch aan moeten geloven. Op de boot ging het er ruig aan toe, zeker voor Jan die al snel zwetend naar buiten vloog om daar even op adem te kunnen komen.

Eenmaal op Zanzibar aangekomen troffen we ouderwets Hollands zeik weer aan. We merkte al snel dat het op Zanzibar veel touristischer was. De hostel “Jambo” kon ons een degelijke slaapplaats bieden voor 15 dollar pp.
Na onze spullen in de kamers te hebben gedumpt, zijn we door gegaan naar het restaurantje Livingstones, een restaurantje waar veel blanken komen. Hier hebben we weer genoten van een ‘normale’ westerse maaltijd op het strand. Na vijf weken kip met rijst waren we wel toe aan iets anders.
S’avonds bij de Greengarden gegeten en daarna richting boulevard gelopen waar het forodhani park vol stond met eettentjes. Na een zanzibarse pizza en een hoop gezelligheid konden we ons opmaken voor ons eerste nachtje Zanzibar.

Op dag twee vertokken we vroeg richting bwejuu, een plaatsje aan de oostkust dat vol staat met lodges. Hier verbeleven we in een mooie lodge 20 meter van het parel witte strand af. De hele dag lekker kunnen genieten van de rust en de zon en kunnen eten met uitzicht over zee. Een top locatie voor Martijn om zijn 21e verjaardag te kunnen vieren.
s’avonds dachten Jasper, Martijn en Roel te gaan genieten van een lekker stukje krab met een biertje. Eenmaal op het bord bleek het even slikken te zijn. drie monsterkrabben werden opgediend. Jan had het naar zijn zin met de pasta. Tijdens het eten kwam Peter the Dancer een showtje geven (zie foto’s). Na het eten nog van een paar chinezen/londenaren verloren met kaarten. Zelfs met valsspelen was het ons niet gelukt om van ze te winnen.

Maandag, dag drie zijn we vroeg opgestaan om de zonsopgang in zee te kunnen zien, relaxt op het strand liggend in een stoel. Na een strandwandeling waar we kokosnoten uit een palmboom probeerden te slaan (zie foto’s), werden we om half 11 opgehaald door de chauffeur die ons op zondag bij de Twisted Palm Lodge had afgezet. Eenmaal weer in Stone Town aangekomen, hebben we een kamer gevonden bij het St. Monica’s Hostel, de oude slavenmarkt van Zanzibar, een mooi gebouw naast een kerk. ’s Morgens vroeg kwamen we er achter dat er ook nog een moskee naast het hostel zat. Die begon om 5 uur te zingen om het gebed te starten. Genieten!

Na de prima overnachting in het hostel zijn we de steegjes van Stone Town weer ingedoken en hadden we om 4 uur de ferry terug naar Dar es Salaam. Nu hebben we nog 5 weken om de speelplaats en pro- en ortheses af te maken en dan.. VAKANTIE!

Tutaonana,
Van de steeds minder ‘kale knakkers’ uit Tanzania

• 23 September 2009 - 17:19

Sylvia:

Hey Kale knakkers,

bedankt voor jullie berichtje. Jullie hebben zo te lezen ook een heerlijk weekend weg gehad. Klinkt erg goed. Jullie hadden het nog niet zo erg hoor met die moskee, dat hebben wij elke ochtend!

Jullie ook een fijne stage nog! En lees jullie verhalen met plezier.

Liefs Sylvia

• 23 September 2009 - 17:29

Fam.N. Mensch:

Fijn om weer wat van jullie te horen!
    Mooie onderbreking van jullie stage.
    We horen zoveel positieve reacties op het werk wat jullie daar doen. Ga ervoor de laatste weken !
    Groetjes uit een wat kouder wordend kikkerlandje!!!!

• 23 September 2009 - 19:43

Hoi Roel En Vrienden:

Met veel plezier weer jullie avondturen gelezen.Mochten jullie later niks meer met de studie doen dan kunnen jullie altijd nog een boek gaan schrijven .Zo leuk als jullie schrijven. Echt komisch. Veel plezier nog daar.Harteljike groet uit maarssen v Elly

• 23 September 2009 - 19:57

Tante Laima:

Mooie verhalen, en jullie zijn niet meer zoo kaal, gelukkig!!!
    Ik wens jullie nog veel plezier. De tijd vliegt zo voorbij en dan zijn jullie weer in het koude NL.
    Liefs,
    Tante/ Laima

• 26 September 2009 - 09:59

Opa Duivesteijn:

Van vacantie terug eerst jullie verslagen gelezen die steeds een levendig beeld geven van jullie werk.Wat kunnen jullie in primitieve omstandighe
    den met primitieve midde-
    Sterkte en gezondheid
    voor jullie allen

• 26 September 2009 - 12:52

Fam. De Beus:

Hoi jongens, Het was jullie gegund zo'n fijn weekend in Zanzibar met eindelijk weer eens een westerse maaltijd en nieuwe belevenissen.Leuk om jullie alle vier op de foto te zien! Op naar de laatste 5 weken in Dar es Salaam. Wij volgen jullie.Wat hebben jullie weer prachtige foto's gemaakt! Tutaonana.

• 27 September 2009 - 17:50

Vissie:

Yooow Tijntje de uitslover, wel heel neergekomen? :P
    heb deel 6 ook al gelezen,, maar deze nog niet haha.
    Zag er wel mooi uit daar allemaal zeg! Die hutjes en je schommelstoel.
    Niceass place om je verjaardag te vieren dacht ik zo ;) hihi.

Geniet er nog van, ben trots! :D

Kussiieee
    Kleine Visise

• 28 September 2009 - 15:57

Sylvia/mam Van Ding:

Volgens mij is het weekend te snel voorbij gegaan en het lekkere eten zullen jullie missen.
    Maar dit weekend hebben jullie vast de kinderen gemist!
    Zo zie je "hier heb je wat en daar laat je wat"
    en overal heb je het naar je zin.