Verslag week 3, part 1 - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Jan Roel Martijn Jasper Groot Bioch Mensch de Beus - WaarBenJij.nu Verslag week 3, part 1 - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Jan Roel Martijn Jasper Groot Bioch Mensch de Beus - WaarBenJij.nu

Verslag week 3, part 1

Door: Roel, Martijn, Jan en Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jan Roel Martijn Jasper

02 September 2009 | Tanzania, Dar es Salaam

Jambo!

Hier weer een update vanuit de oost-afrikaanse kant! Inclusief een nieuwe lading foto’s! Na het verslag van zondag hebben we maandag de banden ingegraven voor de wip. Er zijn vier nieuwe handbikes binnen gebracht die als afscheidskado gelden voor de kinderen die na groep 7 hier van school gaan. Bij het binnenrijden van deze mooie blauwe bikes stuurde de crazy driver langs een metalen golfplaat en sneed pardoes één van de nieuwe banden door.

De werkplaats maakt nu ook overuren om voor ieder kind dat van school gaat een afscheidskado te maken(nieuwe krukken, pro/orthese, nieuwe schoenen enz.) Ook zijn we eindelijk weer verder gegaan aan de schoenen van Johnny die nu bekleed met leer zijn en nu dus zo goed als af zijn.

Voor de oplettende fans, het klopt dat Jan op geen enkele foto staat. Dit komt omdat hij de afgelopen dagen ziek op bed lag met buikkrampen en koorts. Omdat Martijn hier ook last van had (gehad) zijn zij maandag langs een Nederlandse dokter hier in Dar es Salaam geweest.
Het resultaat hiervan was dat we onze eerste enge beestjes onder de leden hebben. Een ameube (als je het zo schrijft?) een bacteriële infectie in de darmen. Nadat ze een hele lading pillen hadden meekregen, moesten er flink wat dollars neergeteld worden voor de pillen, het consult en controle van een druppeltje van Martijns poep, Jan stond een beetje strak van de immodium en kreeg er helaas niet veel uit. Nu kunnen Jan en Martijn hun lol op door 10 pillen per dag weg te slikken. Dank je wel vieze geitensoep!
Jasper had ook van deze geitensoep gegeten, maar tot op vandaag nog niet veel last van gehad. Hopen dat de bacteriële darminfectie hem bespaard blijft.

Terwijl Jan en Martijn bij de dokter waren, hielden Roel en Jasper zich bezig met het repareren van een petje voor één van de albino kinderen hier. Dolblij met een veeelste grote pet verliet weer een tevreden klant het pand!

Dinsdag zijn we verder gegaan met het opruimen van de laatste lading beton uit het zand van de speeltuin. En is de jongen met de ingegipste benen opnieuw ingegipst/ingespalkt wat weer de nodige kippevel momenten opleverden. Verder nog Fysio gedaan met een aantal kinderen en dat waren de memorabele momenten voor die dag.

Woensdagochtend zouden we weer inkopen gaan doen voor de speeltuin. Maar omdat er iemand van de compound naar het ziekenhuis moest was de auto niet lang genoeg beschikbaar om ook boodschappen te doen. Wel zijn we nog een keer op bezoek geweest bij het CCBRT om hun speeltuin te bekijken en dan in het bijzonder de carrousel(om wat inspiratie op te doen).

Het volgende project is de schommel waar we nieuwe kettingen voor nodig hebben en weerbestendig materiaal voor de zittingen. Om het werk voor ons en de mensen in de werkplaats wat makkelijker te maken zijn we van plan een gevulde toolbox voor ze te kopen. Want ze hebbene hier helemaal niets hebben qua gereedschap. Één hamer een botte houtzaag, één steeksleutel die ingegipst is, een ijzerzaag en natuurlijk een glasscherf!

Dit was het weer voor nu..

Tutaonana!

• 02 September 2009 - 16:19

Thomas:

Waar is je bril jongeman, ben je soms levensmoe?

• 02 September 2009 - 19:51

Maaike:

Hey Jan en de anderen,

Wat super om jullie verhalen allemaal te lezen!!! Dit is toch een unieke ervaring zeg!!!
    Ik hoop dat je snel weer opknapt, geen geitensoep meer voor jou neem ik aan.

Geniet er nog van, en gebruik je skills!!!

groetjes maaike (huberts)

• 02 September 2009 - 20:52

Bianca:

Hey jan en de andere jongens :)

Wat hebben jullie al veel meegemaakt zeg, leuk om dat zo te kunnen volgen! Natuurlijk maak je ook mindere dingen mee :( maar daar leer je ook weer van ;) (geen geitensoep meer eten haha)
    Nou heel veel succes daar!!
    En jan en martijn beterschap!

XX bianca

• 03 September 2009 - 10:21

Sylvia/mam Van Ding:

Weer een boeiend verslag en foto's met inhoud. Let inderdaad op het eten van geitenvlees. Zeker de soep, door en door gegrild is beter....Succes en ik kijk al weer uit naar de volgende week. Tjuus

• 03 September 2009 - 18:28

Karin,Alex En Milan:

Hey Jasper,
    Wat vreselijk leuk om jullie te volgen zo met de verslagen en de foto's. Jullie doen fantastisch werk, de kids zullen blij zijn met jullie!
    Gr Karin,Alex en Milan

• 03 September 2009 - 19:07

Coby:

hoi Roel en de andere,

De foto's zeggen weer veel. Evenals de tekst, misschien toch maar vegetarier worden? Vandaag waren ze in het AMC aan het mopperen dat de afdeling sterilisatie niet alles geleverd had, Het probleem was eenvoudig op te lossen. Even jullie reisverslag volgen en je weet meteen dat wij hier wel erg verwend zijn. Succes maar weer. Groeten Coby

• 03 September 2009 - 19:19

Suzanne:

Dag Jasper en de andere heren,

wat een mooi verhaal weer! Wat een leuke foto's, jullie maken deze kinderen heel gelukkig zo te zien.
    Wat een stralende koppies:)
    Even een tip voor jullie, Cola en chips helpt heel goed wanneer je 'slecht' voedsel eet.
    Cola doodt slechte bacteriën en in chips zit vele zouten die je weer nodig hebt wanneer je veel vocht verliest (op welke manier dan ook....snapje).

Succes deze week en ik houd jullie site in de gaten...!

Liefs Suzanne

• 03 September 2009 - 20:00

Ineke En Nico:

Jasper, Roel, Jan en Martijn,

Fantastisch om jullie verhalen en belevenissen in een totaal andere wereld, op deze manier en van zo dichtbij te kunnen volgen.
    Prima werk dat jullie daar verrichten voor die kleine mannekes.
    Veel succes ook met de speeltuin en wij kijken uit naar jullie berichten en foto's.

Groetjes uit Babcity.

• 03 September 2009 - 21:13

Jan En Maartje:

Hoi jongens,
    Wij zagen net op shownieuws dat Doutze Kroes in Tanzania op bezoek was bij gehandicapte kinderen. Dit was jullie kans. Ik hoop dat Jan niet net op het toilet zat vanwege zijn ziekte. Hoe gaat het nu? groeten