Verslag week 2 (incl. nieuwe foto's achteraan) - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Jan Roel Martijn Jasper Groot Bioch Mensch de Beus - WaarBenJij.nu Verslag week 2 (incl. nieuwe foto's achteraan) - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Jan Roel Martijn Jasper Groot Bioch Mensch de Beus - WaarBenJij.nu

Verslag week 2 (incl. nieuwe foto's achteraan)

Door: Roel, Martijn, Jan en Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jan Roel Martijn Jasper

30 Augustus 2009 | Tanzania, Dar es Salaam

Mambo!

Nadat we woensdag alleen foto’s hebben geplaatst, nu weer een verslag van onze avonturen aangevuld door foto’s!

Vrijdag hebben we het grootste deel van de dag zonder water gezeten, waardoor douchen/wassen niet ging omdat het water uit de emmer gebruikt moest worden om de wc een keer door te spoelen. Zaterdag hadden we gelukkig weer water, alleen knalde regelmatig de stroom eruit (handig met lassen). En toen we s'avonds naar het internetcafé waren gelopen bleek er geen verbinding te zijn..Dus helaas,..

We hebben vlak bij de compound van het Salvation Army een pub ontdekt. Daar verkopen ze prima eten voor een mooi prijsje. Op de compound hadden we een maaltijd voor 4000 TSH(2 euro), daar konden we kiezen uit: koude patat of warme rijst, met koude kip, van saus doordrenkte beef of vis die de ene dag prima was en de andere dag niet weg te krijgen was. Bij onze ‘stamkroeg’ de Kilwa Road Pub, zijn maaltijden te krijgen tussen de 2000 en 3000 TSH. De kwaliteit van deze maaltijden zijn goed, op de geiten soep na. Voor nadere info, vraag Jan, Martijn en Jasper naar meer sappige details. Roel baalt nog steeds dat hij geen geit gegeten heeft.

Bij de Kilwa Road pub hebben we onze eerste biertjes in Tanzania genuttigd! Naast de standaard import bieren, zijn er hier verschillende soorten Tanzaniaanse merken verkrijgbaar (serengetti, Kilimanjaro, ndovu, en castle bier). Daar zijn we nu aan begonnen dus dat wordt leuk.

We hebben deze week onze eerste orthese afgemaakt. Het jongetje ‘Flet’ kwam stralend aan lopen toen hij z’n orthese op kwam halen. Alleen elke keer als we hem tegen kwamen, had hij zijn oude orthese aan. Als we vroegen waar z’n nieuwe was, ging hij vol trots z’n nieuwe orthese pakken en aan doen. Maar paar minuten later had hij z’n oude weer aangetrokken. Blijkt nu dat de door ons gemaakte orthese te groot is om in z’n schoen te passen, volgens hem. Volgende week gaan we dat probleem oplossen.

Intussen zijn de kinderen hier op de compound los gekomen en worden we hier intussen herkend door iedereen. Overal waar we komen worden we nageroepen. Vooral Jasper die door iedereen gezien wordt als über blanke. En hij doet hier menig vrouwenhart op hol slaan. Als we in de klas een kind ophalen voor de fysio, begint heel de klas een liedje te zingen of uitbundig te schreeuwen. Onze uitspraak van de namen van de kinderen hier, wordt hier lachwekkend ontvangen. Je zegt een naam en de hele klas ligt dubbel.

Tijdens de fysio gebruiken we een paar woordjes Swahili om de kinderen een beweging te laten uitvoeren. Kunja (buigen), nosja (strekken), juu (boven), chinnii (beneden), kushoto (links) en kulia (rechts). Blijkbaar is dat ook vrij lachwekkend, want steeds meer kinderen beginnen die woorden na te zeggen en liggen vervolgens in een deuk.

Ons speeltuinproject begint ook al een beetje vorm te krijgen. Eerst zijn we begonnen met het beton en steen vrij maken van de speelplaats, wat een flinke klus was!! Gelukkig wilden sommige kinderen ons helpen met het stenen rapen. Dus na twee dagen was het speelterrein redelijk steen vrij.

Aan het eind van deze week hebben we een boel materialen gekocht waaronder nieuwe ijzerzaagjes, maar na een half uur zagen op de stalen pijp toch maar besloten ook een haakse slijper aan te schaffen. Nadat dit allemaal gedaan was konden we eindelijk beginnen met het repareren en vastzetten van het eerste onderdeel, de wip. Een flinke buis als frame moet als het goed is nooit meer los gaan (zie foto’s).

Na een week gewacht te hebben op het lasapparaat was hij zaterdag 29 augustus eindelijk gearriveerd. Het bleek een apparaat uit de prehistorie te zijn, want na een hoop gekloot en opnieuw aan en uitzetten deed hij het eindelijk. Maar na een klein slakje gelegd te hebben knalde de zekering er gelijk weer uit. Dus na ergens anders een zekering uitgehaald te hebben kunnen we eindelijk lassen(op een te lage stand).

Terwijl Roel boodschappen was doen en wij zonder stroom zaten om te lassen hebben Jan, Jasper en Martijn de handbike van Johnny (zelfde jongen als van de schoenen) gerepareerd waardoor hij weer normaal kon fietsen.

Vandaag(zondag 30 Augustus) hebben we de wip ook vastgezet in het beton zodat het eerste speeltoestel bijna klaar is (nog een beetje verven en zittingen erop). Komende week gaan we tekeningen maken voor de draaicarrousel, die we door een lokale metalworkshop willen laten maken.

Dus tot volgende keer.

Tutaonana!

• 26 Augustus 2009 - 18:46

Tante Laima:

Tijd voor het zonnetje hebben jullie ook!

• 26 Augustus 2009 - 20:26

Fam De Beus:

Hallo boys,
    Foto's ipv text zeggen veel over wat jullie aan het doen zijn. Het moet veel voldoening geven als je met primitieve middelen wat hebt kunnen maken!

• 27 Augustus 2009 - 06:53

Suzan:

Hey Jan en ook de rest natuurlijk,

Is toch wel even wat anders dan de werkplaats van Frank Jol! hahaha
    Het ziet er wel onwijs gezellig uit en vast ook heel leerzaam!
    Heel veel plezier!!

groetjes Suzan (ter verduidelijking:Verduijn)

• 27 Augustus 2009 - 13:42

Isabelle:

Hey Roel! (en andere jongens natuurlijk)

zo, indrukwekkend allemaal hoor, goed bezig! kben beniewd wat jullie nog te wachten staat. succes!

Groetjes,

Isabelle (nichtje van Jetske)

• 27 Augustus 2009 - 20:33

Jan, Maartje En Kids:

Hoi jongens,
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Jullie maken meer mee in een aantal weken, als anderen in een paar jaar. Jan heb jij alle stripboeken al uit? Groetjes.

• 28 Augustus 2009 - 09:51

Nanny:

Hallo Jasper en vienden, die naaimachine komt me erg bekend voor. Die hebben we in Brazilie ook gezien.Het werk gaat voor jullie wel anders als in Nederland, maar met een beetje improvisatie an er een heleboel hè! Ik wens jullie veel succes!

• 29 Augustus 2009 - 19:26

Nicole:

Hoi Jan en de anderen,

Het ziet er echt heel indrukwekkend uit daar!
    Ik hoop dat alles goed gaat:) Het is echt leuk om alle verhalen te kunnen volgen.
    Heel veel succes en plezier nog daar:D
    En blijven trainen hé(A)

Xx Nicole

• 30 Augustus 2009 - 11:11

John En Gerda:

Hoi Jongens,

Wat zijn jullie supergoed bezig zeg. We zijn er trots op dat er al zoveel voor elkaar is. Zo te lezen zijn ze daar heel blij met dit prima klusteam, wat op alle fronten inzetbaar is. Ga zo door
    Dikke kus van ons.
    XXXXXX

• 30 Augustus 2009 - 11:21

Nienke:

hay jan (+ rest van de kale koppen gang :))

het klinkt allemaal super, ben echt onwijs jaloers :) and keep up the messages, heel leuk om te lezen voor het thuisfront :)

kus!

• 30 Augustus 2009 - 13:36

Anoek:

Heey Mannen!
    Hier een berichtje vanuit de Filipijnen...
    jullie zijn al goed bezig zie ik en jullie opdracht lijkt me ook echt super gaaf. Wij hebben onze twee weken vakantie erop zitten en gaan dinsdag beginnen met onze stage( morge is hier een feestdag dus hebben we vrij):-).
    Leuk om elkaar zo te kunnen volgen....
    En Jasper ga je nu met een afrikaanse thuis komen? kunnen we de kerstversie van all you need is love all vastleggen?:P
    En Jan nog steeds van mening dat je niet op donkere vrouwen valt:P
    xxx liefs Anoek

• 30 Augustus 2009 - 20:01

Greetje:

Hoi Roel en vrienden,
    Jeetje wat super goed. Wat leuk toch dit te zien ,wat een fantastisch werk jullie doen. Dit is straks thuis niet na te vertellen! Ik bewonder jullie echt.Groetjes Greetje

• 30 Augustus 2009 - 20:07

Fam De Beus:

Hallo jongens, een tweede reactie: Erg leuk jullie verslagen en foto's!. Hartstikke goed werk doen jullie. Leuk dat jullie speeltuin project op gang komt!

• 31 Augustus 2009 - 07:25

Iris:

Klikt goed mannen :D
    Fijn dat jullie al wat minder worden aangezien als rijke blanken die niets meer waard zijn dan geld ;)
    Jullie verrichten niceass werk :D
    Hier is t beetje grauw en school/stage is voor iedereen weer begonnen dus geniet van de zon en de giegelkoters :D

Liefs en kussen
    Vissie

• 31 Augustus 2009 - 09:06

Elly:

Hoi Roel en andere klasgenoten an Jetske.

Met veel plezier lees ik jullie verhalen,ik wens jullie een super leuke en leerzame tijd. Wat zullen julie thuis weer de douche waarderen.
    hartelijke groet hans en elly uit maarssen

• 31 Augustus 2009 - 09:19

Hielke:

Goed bezig bt'ers ben benieuwd naar jullie volgende verhalen! Werkse en succes

groeten

• 31 Augustus 2009 - 12:56

Sylvia/mam Van Ding:

Ik heb met veel bewondering jullie verslagen gelezen. Meeste indruk waren de foto's. Met zo weinig middelen tot zulke ontwikkelingen komen. Petje af.Veel wijsheid en inventiviteit, toy toy

• 31 Augustus 2009 - 14:05

Gijs En Suzanne:

Lieve Jasper,

Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen en wat een prachtige foto's!Het doet mij persoonlijk (Suzanne) zeker wat dat jullie deze kinderen kunnen helpen, heel bijzonder. Het is weer zo anders dan mijn avontuur en zulk goed werk.

Succes deze week en wij zijn trots op je!

Liefs uit Groningen

• 01 September 2009 - 17:25

Ferry & Lia:

Hallo Jongens, wat een belevenissen in zo'n korte tijd. Dan is thuis toch alles maar super geregeld. We blijven jullie volgen. Veel succes en plezier met de opdrachten. Blijf schrijven, denk om jezelf, groet Ferry & Lia

• 01 September 2009 - 20:09

Martje:

Hallo jongens,

Jullie zijn goed bezig. Ik vind het leuk om jullie verslagen te lezen en zo op de hoogte te blijven. Als ik Sylvia s verslag lees doe ik gelijk die van jullie en marnoekmar.Veel plezier.
    Groetjes Martje.(moeder van Sylvia)

• 02 September 2009 - 07:48

David:

Wat kunnen jullie niet? was de eerste vraag die in mij opkwam! Fijn dat jullie toch nog een beetje aan religie doen en Roel ik wens je heel erg veel succes met het snoepen van de geit! Jongens jullie zijn daar super bezig en naar mijn idee is dat gelach alleen maar van vreugde en blijheid. Ga zo door en hou iedereen heel!

Laterrrr(david vriend van roel:P)